Je groep helpen studievaardigheden te versterken

Een van de basisvoorwaarden voor studentsucces is dat de student voldoende studievaardig is. Als CvS hebben we veel ervaring met het ondersteunen van de ontwikkeling van studievaardigheden en op deze pagina delen we (les)materiaal hierbij. Heeft een student specifieke problemen bij de studievaardigheden en is extra ondersteuning nodig, roep dan de hulp van het supportteam in.

Deze pagina is in ontwikkeling, er worden de komende tijd nieuwe onderdelen toegevoegd.

STU – de online studiecoach op Check it

STU is altijd beschikbaar
Op elke studentenpagina van Check it zie je rechtsonder STU staan.

Je kunt STU:
• direct vragen naar vrijwel elke studievaardigheid;
• een testje doen om een persoonlijk leerplan te krijgen;
• een van de studievaardigheden kiezen uit zijn suggesties

Help je studenten op weg met STU
Hieronder vind je een handleiding voor docenten over het inzetten van STU voor je studenten.

Leren plannen

Plannen is een life skill
Goed kunnen plannen is niet alleen voor studenten een uitdaging. Het is voor onze studenten wel extra lastig omdat hun brein nog volop in ontwikkeling is en de korte termijn het vaak wint van lange termijnambities. Met onderstaande 3 stappen help je ze om het plannen van hun dagelijkse activiteiten inzichtelijk en realistisch te maken.

1. Weekschema maken
Geef je studenten een uitdraai van de Pdf Weekschema in kleur of het Excelbestand om het digitaal in te kleuren. Neem de tijd om dit in te laten vullen. Door de kleuren wordt snel visueel waar de ruimte voor school zit en voor alle andere belangrijke zaken in het leven van de student.

2. To do-lijst per vak maken
Bij deze stap maakt de student per vak een lijst van alles dat moet gebeuren, inclusief deadlines. Van project tot toets tot leren voor een examen. Leer de student om bij grotere taken steeds de denkstap te maken: hoe verdeel ik dit in blokken van x-minuten. De student leert inschatten, begrenzen en weet tot waar zijn concentratieboog reikt. Wat hierbij goed werkt is de To do-lijsten in een schriftje laten maken (en dat altijd in je schooltas bij je hebben). De blokken kan hij bij stap 3 gaan inplannen.

3. Wekelijkse planning maken
Via de expert passend ondersteunen van jouw college/afdeling kun je als studentcoach afscheurblokken aanvragen. Neem in je loopbaanles tijd om deze in te laten vullen. Kijk wekelijks terug wat er gelukt is, of de inschatting realistisch was etc. Dit terugkijken kun je (begeleid) in tweetallen of groepjes doen.

Concentratie en uitstelgedrag

Breinkennis
Er kunnen heel veel redenen zijn waardoor studenten moeite hebben zich (lang) te concentreren. Los van alle te vastgestelde problematieken zoals AD(H)D past het ook in de ontwikkeling van het brein om in te gaan op afleiding, dingen uit te stellen/leuke dingen voor te laten gaan etc. Het werkt om hier expliciet aandacht aan te besteden in de loopbaanles, de student te laten reflecteren op waar hij zelf zit in zijn ontwikkeling en nieuwe vaardigheden te oefenen.

Mirro module in de klas gebruiken

Een hulpmiddel en leidraad hierbij is de mirro module Concentratie en uitstelgedrag. De student krijgt aan de hand van filmpjes en opdrachten inzicht in zijn eigen concentratieskills en wordt geactiveerd om deze te verbeteren.

Je komt direct in de module met deze link. Op de studentenpagina Studievaardigheden staat ook een knop die linkt naar deze module.