Studenten met ADHD (aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis) vinden het moeilijk hun gedrag en plannen in toom te houden. ADHD kenmerkt zich door aandachtstekort of hyperactiviteit en impulsiviteit of een combinatie daarvan. Dit laatste komt het meeste voor. Het maken van fouten of het missen van details komt niet door een tekort aan intelligentie van de student, maar is eerder een teken van impulsiviteit.

ADD (afkorting van Attention Deficit Disorder) is een subtype van de aandoening ADHD en wordt ook wel aandachtstekortstoornis genoemd. Het grote verschil met studenten met ADHD is dat studenten met ADD veel minder wiebelen en bewegen. Deze studenten zitten vooral vast in hun eigen hoofd. De studenten met ADD zijn snel afgeleid en kunnen zich moeilijk concentreren.

Hoe kun je studenten met ADHD herkennen?

ADHD heeft 3 belangrijke kenmerken: aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsief gedrag.

Aandachtstekort:

  • Snel afgeleid
  • Moeilijk kunnen luisteren
  • Alles tegelijkertijd willen doen
  • Dingen niet afmaken en vergeten
  • Weinig gevoel voor tijd. Komen vaak te laat of krijgen hun opdrachten niet op tijd af

Hyperactiviteit:

  • Niet stil kunnen zitten
  • Steeds de handen of voeten bewegen/ wiebelen en friemelen
  • Niet kunnen stoppen met praten
  • Een constant gevoel van innerlijke rusteloosheid

Impulsiviteit

  • Doen zonder denken
  • Opdringerig overkomen
  • Moeite hebben met op de beurt wachten
  • Impulsieve relaties aangaan en verbreken

Sterke kanten van studenten met ADHD

  • Spontaan
  • Energiek
  • Creatief en doortastend
  • Lopen snel warm voor idealen
  • Groot rechtvaardigheidsgevoel

Tips wat je kunt doen als docent

  • Zorg voor structuur in de dagindeling; vaste plaatsen en vaste regels kunnen de student helpen.
  • Benoem de positieve kanten die je ziet van de student.
  • Vertel aan het begin van de les aan de leerling wat er gaat gebeuren. Zo kan hij of zij zich focussen op jouw verhaal.
  • Stel korte periode van werk in (ongeveer 20 minuten) Laat de student daarna even wiebelen en friemelen/een rondje lopen/iets anders.
  • Denk eraan dat de student met ADHD goed is in uitstelgedrag. Help hem of haar met het begin van het werk. Daarna gaat het vaak vanzelf. Kijk ook op de pagina executieve functies onder de kop Wat werkt bij zwakke taakinitiatie.
  • Spreek je verwachting uit naar de student.
  • Wees concreet, geef niet teveel informatie in een keer.
  • Blijf regels en afspraken herhalen.
  • Laat je niet tot discussies verleiden. Vertel vriendelijk, maar strikt wat je van de leerling verwacht.

Meer lezen?