In de training Succesvol studeren met AD(H)D van het CvS leert de student doelgerichte strategieën te bedenken en toe te passen die helpen beter tot leren te komen. Tijdens de bijeenkomsten wordt er gekeken naar wat de sterke kanten zijn van de student en krijgt de student meer inzicht in het eigen gedrag op het gebied van plannen en organiseren, verdelen van de energie, het richten van de aandacht en het omgaan met afleiding. Ondanks dat er aandacht wordt besteed aan wat AD(H)D is en wat dit voor de student betekent, is het hebben van een diagnose niet van belang voor het volgen van deze training.

Doel

Studenten stellen hun eigen, persoonlijke ontwikkeldoelen op waaraan gedurende de daarop volgende weken gewerkt wordt.

Vraag

De vraag van de student en de opleiding heeft betrekking op het omgaan met gedragskenmerken die passend zijn bij het beeld van ADHD, bijvoorbeeld:

  • De student vindt het lastig om aan een taak te beginnen.
  • De student heeft moeite om te gaan met plannen en organiseren.
  • De student vindt het lastig om langere tijd geconcentreerd aan school opdrachten te werken.
  • De student vindt het moeilijk om zijn energie te verdelen gedurende een dag/week (bijv. het ene moment heel druk gedrag laten zien en vervolgens moe en dromerig zijn).

Werkwijze

De training bestaat uit 7 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 1,5 uur. De groep bestaat uit maximaal 8 studenten. Door het maken van verbindingsopdrachten blijf de student gedurende de week tussen twee bijeenkomsten werken aan de doelen en kan de student onderzoeken welke strategieën het beste werken.

Daarnaast zullen er drie individuele gesprekken plaatsvinden met de student, de studentcoach, de trainer, eventueel ouders/verzorgers: intake, tussenevaluatie en eindevaluatie.

Tijd & locatie

Deze training wordt aangeboden in Utrecht, Nieuwegein en Amersfoort. De specifieke tijd en locatie is per regio verschillend.

Aanmelden

De studentcoach brengt samen met de student in kaart waar de student tegenaan loopt en waar de student ondersteuning in kan gebruiken (hulpvraag). De studentcoach verwijst je naar het supportteam. Het supportteam bekijkt en analyseert de hulpvraag van de student en meldt zo nodig de student aan bij de trainer van de desbetreffende regio.

Vervolgens zal er een kennismakingsgesprek (intake) plaatsvinden met de student, de studentcoach en de trainer en eventueel ouders/verzorgers. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of deze training het beste bij de hulpvraag past.