Wanneer een student een blokkerende angst vertoont om fouten te maken in situaties waar beoordelingen plaatsvinden door toetsing, is er sprake van een situatie gebonden cognitieve prestatie- of faalangst, kortweg toetsvrees genoemd.

In de training Omgaan met Prestatiedruk krijgt de student inzicht in patronen en leert hoe hij meer grip kan krijgen op stress.

Doel

Het doel van de training is om de student te leren omgaan met de eigen gevoelens van spanning tijdens de stage, op school of op het werk.

  • De student kan omgaan met een zekere mate van stress en examenvrees
  • De student kan ontspannen en houdt meer controle over gedachten en gevoelens
  • De student heeft inzicht in spanningspatronen en leert hoe hij hiermee op een positieve manier kan omgaan
  • De student leert over de kracht van positieve gedachtes
  • De student krijgt inzicht in de mate van invloed die hij heeft op zichzelf en de omgeving

Vraag

De vraag van de opleiding heeft meestal betrekking op een van onderstaande bevindingen:

  • Er is bij de student merkbaar grote moeite om een prestatie te leveren in situaties waarbij het gaat om de beoordeling (in een toets, test, praktijkbeoordeling, tentamen, examen, e.d.);
  • Er is duidelijk piekergedrag zichtbaar;
  • Er is sprake van irreële gedachten;
  • De student wil de angstgedachten leren herkennen en kunnen hanteren.
  • De student wil leren omgaan met stress en prestatiedruk

Werkwijze

In 6-8 bijeenkomsten wordt er gewerkt aan persoonlijke leerdoelen. Daarnaast worden ontspanningsoefeningen gedaan en krijgt de student huiswerkopdrachten.