Social media zijn er om informatie met elkaar te delen. Bijvoorbeeld foto’s, nieuwtjes en/of filmpjes. Andere mensen kunnen daarop reageren. Je komt zo makkelijk in contact met anderen. Of ze delen jouw berichten met hun eigen vrienden en kennissen. Informatie wordt zo snel verspreid. En je komt gemakkelijk in contact met anderen.

Voordelen van social media

Waarschijnlijk doe je veel met je mobiel. Appen, Snaps versturen of foto’s kijken op bijvoorbeeld Instagram. Natuurlijk is een mobiel ook handig als je informatie opzoekt of iets nieuws wil leren (bijvoorbeeld een taal). Of als je bijvoorbeeld een nieuwe stage of baan zoekt of een kamer of woning.

Op social media kun je makkelijk met anderen in contact komen. Je kunt makkelijk en snel dingen delen met mensen, ook degenen die je niet zo vaak ziet. Je kunt een deel van het leven van anderen bijhouden, ze volgen. Zo kun je ook het leven van bekende mensen volgen. Je kunt er mensen vinden met dezelfde hobby’s, maakt er snel (online) vrienden. Het is makkelijker om online dingen te delen, bijvoorbeeld je gevoel. Social media bieden dus allerlei kansen en mogelijkheden.

Nadelen van social media

Aan social media zitten helaas ook minder leuke kanten. Soms gaat het mis. Je kunt via social media bijvoorbeeld gepest of zelfs misbruikt worden. Welke stappen kun je dan zetten? En wat als je niet meer zonder social media kunt? Als je daardoor te weinig rust krijgt of zelfs niet meer slaapt? Op de volgende websites lees je er meer over:

Cyberpesten

Cyberpesten is een vorm van pesten die online plaatsvindt. De pesters gebruiken dan bijvoorbeeld social media om anderen te kwetsen of te vernederen. Of ze proberen macht over hen uit te oefenen.

Meld cyberpesten altijd onmiddellijk. Ga naar je ouders, je studentcoach of de vertrouwenspersoon op school. (Of meld het bij iemand anders die je vertrouwt op school.) Zij kunnen je helpen om ervoor te zorgen dat het stopt of neem contact op.

Wat kun je zelf doen tegen cyberpesten

Je kunt zelf ook een aantal dingen doen wanneer je te maken krijgt met cyberpesten:

  • Ga niet in op vervelende berichtjes. De pesters willen graag dat je reageert.
  • Gebruik op fora en chatrooms liefst een andere (zelfbedachte) naam.
  • Blokkeer mensen die vervelend doen. Ga er niet op in.
  • Deel geen foto’s van jezelf die anderen later tegen jou kunnen gebruiken, zoals naaktfoto’s.

Verzamel bewijs van cyberpesten. Maak bijvoorbeeld screenshots of foto’s van vervelende of kwetsende berichten. Zo kan de dader later niet ontkennen dat hij of zij je heeft gepest.

Meer weten over cyberpesten?

Op de website hierboven kun je ook een melding doen.

Misschien schaam je je. Of voel je je schuldig. Zoek wel hulp. Dit is misschien moeilijk, maar als je niets doet dan gebeurt er niets. Neem hierover anoniem contact op. Ga naar je studentocach, de vertrouwenspersoon of vul het contactformulier in of meld het bij meldknop.nl.

Wil je zelf meehelpen om cyberpesten te stoppen? Bijvoorbeeld door een presentatie te geven? Ga dan naar de site Stop Pesten Nu.

Sexting

Sexting is het versturen van seksueel getinte berichten, foto’s of filmpjes van jezelf via een smartphone, computer of tablet. Dat kan leuk en spannend zijn als je naar elkaar verlangt. Maar je kunt er ook enorm door in de problemen komen. Regelmatig worden beelden doorgestuurd naar anderen. Per ongeluk of met opzet, bijvoorbeeld om iemand te pesten of om wraak te nemen.

Heb je zelf te maken met nare gevolgen van sexting? Meld dit dan meteen bij de politie via vraaghetdepolitie.nl of meld het bij meldknop.nl.

Misschien schaam je je. Of voel je je schuldig. Zoek wel hulp. Dit is misschien moeilijk, maar als je niets doet dan gebeurt er niets. Neem hierover anoniem contact op. Ga naar je studentcoach, de vertrouwenspersoon of vul het contactformulier in.

Verslaafd aan social media?

Bij een verslaving denk je misschien eerder aan drugs en alcohol. Maar ook aan internet en social media kun je verslaafd raken. Steeds meer mensen hebben de behoefte om elk moment van de dag online te zijn. Ze zijn voortdurend aan het swipen, liken, gamen, sharen en mailen. Dit kan leiden tot een internetverslaving.

Wat is nu een goede digitale balans? Wat is te veel schermtijd? Wat is te weinig? Hoeveel beweging heb je eigenlijk nodig buiten je schermtijd? Maakt het nog uit wát je doet op je scherm of is alle schermtijd identiek?

Internetverslaving herkennen

De symptomen van een internetverslaving zijn:

  • Humeurig zijn
  • Altijd aan internet of digitale media denken
  • Geen controle hebben over de tijd die je spendeert aan internet/social media
  • Meer tijd of nieuwe gadgets nodig om een bepaald gewenst gevoel te krijgen
  • Ontwenningsverschijnselen wanneer je niet bezig bent met internet
  • Je sociale leven lijdt onder de verslaving
FOMO

Misschien ken je het wel, je scrolt door je Instagram heen en ziet berichten voorbijkomen van je vrienden die een onvergetelijke avond hebben gehad gisterenavond. Er komt een onrustig gevoel bij je op, je vraagt je af waarom je nou juist gisteravond besloten hebt om thuis te blijven. Dit verschijnsel heet FOMO.

Wat is FOMO?

FOMO staat voor fear of missing out. Letterlijk naar het Nederlands vertaald is dit “de angst om iets te missen”. Hierbij gaat het om de angst om iets leuks of belangrijks te missen. Het kan bijvoorbeeld gaan om de angst om een bericht op social media te missen, een feest of iets belangrijks voor je carrière. Door FOMO vergeet je dankbaar te zijn voor wat er is, omdat je naar meer streeft.

FOMO en Social Media

FOMO is iets wat altijd al heeft bestaan. Alleen is het vandaag de dag sterker aanwezig dan ooit. Op social media zie je continu party pics voorbijkomen en berichten over fantastische vakanties van je vrienden of kennissen. Door het zien van al die berichten ga je je eigen leven vergelijken met die van je vrienden of kennissen. Dit vergelijken kan zo ver gaan dat mensen uiteindelijk niet meer blij en tevreden zijn met hun eigen leven.

Een deel van de jongeren voelt zich daarnaast ook gestrest als ze niet continu op hun social media kunnen om alles van iedereen te bekijken en overal op te reageren. De reden van de stress is dat deze jongeren bang zijn om buitengesloten te worden of om dingen te missen.

Symptomen van FOMO
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Moeite met het nemen van beslissingen
  • 24/7 je telefoon checken
  • Van alles op de hoogte willen blijven
  • Overal bij willen zijn
Wat kun je tegen FOMO doen?

Om geen last meer te hebben van FOMO is het van belang om te stoppen met het vergelijken van je eigen leven met die van anderen.

Ook is het erg belangrijk om aan je social media gebruik te werken. Kijk niet elk uur op social media, maar kijk voortaan twee keer per dag op vaste tijdstippen. Het uitzetten van de push-notificaties kan hierbij ook helpen.

Als het bovengenoemde nog niet voor je werkt, ga dan aan de slag met de volgende drie punten:

  • JOMO: JOMO betekent JOY of missing out. Misschien is het juist wel lekker om een avondje op de bank te hangen. Je kunt nu op je gemak relaxen en morgen ben je ook nog is helemaal fit! Focus je op de fijne en positieve punten van wat er is in het nu.
  • Relativeer: Het beeld wat je op social media te zien krijgt is niet een juist beeld. Iedereen heeft weleens een mindere dag, ook diegene van wie je een post bekijkt die op een groot feest is. Het leven van iemand is niet perfect omdat diegene op een feestje is. Daar komt veel meer bij kijken.
  • Dankbaar: Kijk eens naar de dingen die je wel hebt in plaats van de dingen die je niet hebt! Wees dankbaar voor de dingen die je hebt in je leven.
FOMO Quiz

Ben je er nog niet zeker van of je last hebt van FOMO en ben je hier benieuwd naar? De FOMO quiz zal je een beter beeld geven in welke mate jij last hebt van FOMO.

Extra tips!

Heb je nog niet genoeg aan de bovenstaande tips om van je FOMO af te komen? Hier heb je nog wat extra tips!

banner-1

Stel je vraag op WhatsApp

Via WhatsApp kun je gemakkelijk de vragen stellen die jou bezighouden over bijvoorbeeld school en werk, maar ook persoonlijke vragen.

CheckIt_Chat_groot