Elke student krijgt bij de opleiding studie- en loopbaanbegeleiding. Deze begeleiding veronderstelt dat de student redelijk zelfstandig en gemotiveerd de opleiding kan doorlopen. Maar dit is niet voor alle studenten voldoende of passend, soms is er behoefte aan extra begeleiding. Op verzoek van de opleiding kan dan -in overleg met de student- een coach ingeschakeld worden vanuit het Centrum voor Studentontwikkeling. Een coach van het CvS werkt oplossingsgericht en is onafhankelijk, heeft een stimulerende rol naar de student. Coaching draagt bij aan het vroegtijdig signaleren van stagnatie of problemen.

De expert passend ondersteunen onderzoekt in een analysegesprek of de student in aanmerking komt voor coaching, wat de motivatie van de student is voor de gewenste doelen, verkent of coaching het passende aanbod is, onderzoekt met de student de mogelijkheden van het coachingsaanbod, en geeft advies over de haalbaarheid van het coachingstraject. Zo nodig wordt dit advies met de opleiding en/of het werkveld gecheckt. Indien dit aanbod past in de opleiding (en het werkveld), worden afspraken gemaakt over de uitvoering en de duur van het traject. Daarna kan de coaching direct worden ingezet. In deze gesprekken komt o.a. aan de orde de voortgang op de gewenste doelen, successen en belemmeringen in de uitvoering, reflectie op eigen gedrag. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld, verzuim, resultaten, privéomstandigheden, omgang met studiegenoten en docenten, persoonlijke obstakels. Het is mogelijk om in goed overleg aanvullende ondersteuning in te zetten (zie overig aanbod).

Doel

Het doel van het begeleidingstraject is dat door middel van objectieve begeleiding de student zijn problemen of dreigende stagnaties op tijd bespreekt. Hierdoor kan op tijd bijgestuurd worden om uitval te voorkomen.

Vraag

De opleiding en de student vinden het nodig om de student een aantal coachingsgesprekken te laten volgen om uitval te voorkomen.

Werkwijze

De expert passend ondersteunen onderzoekt tijdens een oplossingsgericht gesprek of de student aan de hand van vastgestelde criteria in aanmerking komt voor coaching en wat het doel, de voorwaarden en de lengte van het coachingstraject zijn.  Daarna kan de coaching direct worden ingezet.

Tijdens het begeleidingstraject ontmoeten de student en de coach elkaar regelmatig om de voortgang van de opleiding te bespreken. In dit gesprek komen zaken als resultaten, absentie, verwachtingen ten aanzien van het beroepsbeeld, privéomstandigheden en omgang met docenten en studiegenoten aan de orde.